Πόπη Γ. Γεωργίου
Χιλιάδες κτήρια σε όλο τον πλανήτη θα φωτιστούν σήμερα Παγκόσμια Ημέρα για την Ευαισθητοποίηση στον Αυτισμό μπλε ρίχνοντας έτσι φως στη σκοτεινή πλευρά της απομόνωσης και της περιθωριοποίησης που βιώνουν τα άτομα με αυτισμό.
Το 2006, υπογράφηκε από τον ΟΗΕ η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και δύο χρόνια μετά, το 2008, ο ΟΗΕ ανακήρυξε την 2 Απρίλη ως Παγκόσμια Ημέρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για τον αυτισμό (World Autism Awareness Day).
Η λέξη αυτισμός, προέρχεται από την ελληνική λέξη «εαυτός», και ο όρος αυτισμός χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον ψυχίατρο Eugen Bleuler το 1908. για να περιγράψει έναν σχιζοφρενικό ασθενή που είχε αποσυρθεί στον δικό του κόσμο. Η ελληνική λέξη «autos» σήμαινε τον εαυτό του και η λέξη «αυτισμός» ετυμολογικά προέρχεται από την ελληνική λέξη εαυτός που σημαίνει εγώ ο ίδιος, και υποδηλώνει ακριβώς την απομόνωση του ατόμου.
Ο αυτισμός μελετήθηκε για πρώτη φορά από τον Αυστριακό ψυχίατρο Leo Kanner, το 1943 ο οποίος ίδρυσε το πρώτη ψυχιατρική υπηρεσία του παιδιών στο νοσοκομείο The Johns Hopkins Hospital των ΗΠΑ, για παιδιά που παρουσίαζαν ''αυτιστικές διαταραχές της συναισθηματικής επαφής''.
Η συχνότητα εμφάνισης του αυτισμού στο γενικό πληθυσμό κυμαίνεται από 2 έως 11 άτομα ανά 10.000 άτομα. Τα αγόρια επηρεάζονται 3 έως 4 φορές περισσότερο από τα κορίτσια.
Υπολογίζεται ότι πάνω από 1.000.000 άνθρωποι σ' όλο τον κόσμο πάσχουν από αυτισμό.
Σύμφωνα με τον παγκόσμιο Οργανισμό Autisme Speaks Αυτισμός είναι μια σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή που τυπικά διαρκεί σε όλη τη ζωή του ατόμου.
Ο επίσημος όρος για την περιγραφή του αυτισμού, όπως καθορίστηκε από την Αμερικάνικη Ψυχιατρική Εταιρεία ΑPA στο SM-IV είναι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές.
Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή της παιδικής ηλικίας που επηρεάζει τις λειτουργίες του εγκεφάλου ενός ατόμου, που επιμένει και στην ενήλικη ζωή και χαρακτηρίζεται κυρίως από διαταραχές στους τομείς της αμοιβαίας κοινωνικής αλληλεπίδρασης, της επικοινωνίας, στη διαφορετική συναισθηματική ευαισθησία και τη συμπεριφορά, στα ενδιαφέροντα και τις περιορισμένες στερεότυπες και επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες.
Τα παιδιά με αυτισμό ζουν σε ένα κόσμο απόμακρο. Οι ιδιορρυθμίες στην συμπεριφορά τους είναι ο τρόπος προστασίας τους. Τα παιδιά αυτά δεν επέλεξαν να είναι επιθετικά, υπερκινητικά, με γλωσσικά ελλείμματα κ.ά. αλλά γεννήθηκαν έτσι.
Ο αυτισμός περιλαμβάνει μια ευρεία ποικιλία διαταραχών ποικίλης σοβαρότητας.
Αυτιστική διαταραχή, γνωστή και ως "κλασικός αυτισμός". Αυτό εκδηλώνεται ως σημαντικές καθυστερήσεις γλώσσας, κοινωνικές και επικοινωνιακές προκλήσεις, και ασυνήθιστες συμπεριφορές. Μπορεί να υπάρχει επιπλέον διανοητική αναπηρία επίσης.
Σύνδρομο Asperger - Τα συμπτώματα είναι πιο ήπια από τον κλασσικό αυτισμό. Υπάρχουν κοινωνικές προκλήσεις και ασυνήθιστες συμπεριφορές. Μπορεί να μην υπάρχουν τυπικά γλωσσικά προβλήματα ή διανοητική αναπηρία.
Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή επίσης γνωστή ως "άτυπος αυτισμός" - αυτά τα άτομα πληρούν ορισμένα από τα κριτήρια για αυτιστική διαταραχή ή σύνδρομο Asperger, αλλά όχι όλα. Τα συμπτώματα μπορεί να είναι λιγότερα και πιο ήπια. Μπορεί να υπάρχουν κοινωνικές και επικοινωνιακές προκλήσεις.
Η ακριβής αιτία του αυτισμού δεν είναι γνωστή ακόμα. Επιστήμονες πιστεύουν ότι μπορεί να σχετίζεται με παράγοντες της γενετικής ή και του περιβαλλοτος. Δεν υπάρχει θεραπεία για τον Αυτισμό αλλά η θεραπεία ομιλίας και γλώσσας, η επαγγελματική θεραπεία η εκπαιδευτική υποστήριξη και πολλές άλλες παρεμβάσεις μπορουν να βοηθήσουν παιδιά και γονείς
Είναι γεγονός ότι όλες οι σύγχρονες έρευνες δείχνουν ότι η πρώιμη παρέμβαση η εκπαίδευση (ένταξη, παράλληλη στήριξη, ειδική εκπαίδευση ανάλογα με το βαθμό λειτουργικότητας, συμβάλουν στη βελτίωση του λόγου των μικρών αυτιστικών παιδιών, στην αναπτυξιακή πρόοδο και στη γνωστική λειτουργία. Βοηθούν στο σωστό σχεδιασμό του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού και θεραπευτικού προγράμματος του παιδιού και της οικογένειας η οποία λαμβάνει έτσι από τους ειδικούς σαφή καθοδήγηση και συμβουλευτική.
Η Παγκόσμια Ημέρα για την Ευαισθητοποίηση στον Αυτισμό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία γνωριμίας και εξοικείωσης του κοινού με τον Αυτισμό και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα αυτιστικά άτομα και οι οικογένειες τους.
Κινητοποιεί τους ιθύνοντες για νέα μέτρα αναβάθμισης της ποιότητας ζωής τους.
Πάγιο αίτημα των Συλλόγων Ατόμων με Αυτισμό παγκοσμίως είναι η πρώιμη παρέμβαση, η εκπαίδευση η επαγγελματική κατάρτιση πρόσβαση στην εργασία – απασχόληση – προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια, σύνδεση εκπαίδευσης – δια βίου μάθησης με την εργασία, η άτυπη μάθηση και ανεπίσημη εκπαίδευση (μέσα από δομές κατάλληλα στελεχωμένες και επαρκώς συγχρηματοδοτούμενες από την πολιτεία) καθόλη τη διάρκεια του βίου ενός ατόμου με αυτισμό, στέγες υποστηριζόμενης διαβίωσης στην κοινότητα, σε κάθε δήμο της χώρας, για κάθε άτομο με αυτισμό, με τη λειτουργία ξενώνων για τη διαβίωση τους καθώς και η δημιουργία κέντρων ημέρας για τη δημιουργική απασχόληση τους.
Τα Νέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης διεκδικούν την ισότιμη μεταχείριση των ατόμων με αυτισμό, για την πλήρη ένταξη και συμμετοχή τους στην κοινωνία, ανεξαρτήτως οικονομικού κόστους για την πολιτεία.
Ο Αυτισμός είναι διαφορετικότητα αλλά δεν είναι μειονεκτικότητα!
Η πολυχρωμία στην κοινωνία είναι ομορφιά!!!